Sezonowość w e-biznesie

Sprzedaż online to najbardziej dynamicznie rozwijający się obecnie kanał handlowy. Jednak również w Internecie obserwuje się takie zjawisko, jak sezonowość. Sklepy internetowe borykają się ze okresami, w których sprzedaż jest znacznie niższa od średniej ,mimo że pozostałe czynniki – takie jak polityka cenowa, czy layout strony pozostają niezmienne. Jak radzić sobie z sezonowością w e-handlu? Mamy kilka wskazówek.

Odpowiednia strategia sprzedażowa

Sezonowość w sprzedaż online zwykle związana jest ściśle z branżą, w której się poruszamy. I tak na przykład sklepy z zabawkami przeżywają iście złoty okres w okresach przedświątecznych, a biura podróż w okresie wakacyjnym. Jednak odpowiednia strategia produktowa, rotująca różnorodnymi produktami w granicach jednej kategorii pozwoli zneutralizować skutki ewentualnych spadków dyktowanych sezonowością. Nie znaczy to, że od razu do naszego sklepu z bielizną mamy wprowadzić ofertę książek. Chodzi bardziej o to, by produkty z kategorii literatury były tak skomponowane, by rozbudzić potrzebę zakupową w odbiorcach również w tzw. sezonie niskim.

Marketing pilnie potrzebny

Dobrze opracowana strategia marketingowa umożliwi przetrwanie trudnych sprzedażowo okresów. Co to znaczy? Powinniśmy opracować plan akcji reklamowych dostosowanych do potrzeb i tendencji rynkowych. Na czas szczególnie wymagający warto zachęcić użytkowników dedykowanymi inicjatywami promocyjnymi, które wzmocnią wyniki. Wiele firm w słabszych okresach rezygnuje z działań marketingowych, co stanowi poważny błąd i jeszcze bardziej pogrąża pozycję danego e-sklepu.  Odpowiedni harmonogram reklamowo-promocyjny to niezbędny element strategii handlowej zapewniający stabilizację przychodów.

A jak analityka i automatyzacja

Sezonowość bywa zmienna. Świetnie pokazała to sytuacja, z którą spotkały się e-biznesy w obliczu pandemii e-commerce. Dlatego nie możemy do tendencji rynkowych podchodzić bezkrytyczny. Niezbędna jest ciągła analiza, która pozwoli wychwycić ewentualne tendencje i odchylenia. Sposobem na walkę z sezonowym spadkiem sprzedaży może być też automatyzacja procesów komunikacji w oparciu o rozwiązania z zakresu marketing automation. Pozwala to często odratować porzucone koszyki lub zachęca klientów, którzy opuścili naszą stronę do powrotu i dokończenia transakcji.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *