Marketing dla muzyków w erze koronawirusa
Muzyka to niesamowite zjawisko. Wpływa indywidualnie na emocje każdego człowieka. Można spotkać ją wszędzie, dosłownie w każdym zakątku świata. Jednak branża muzyczna jest już zupełnie inną i bardziej skomplikowaną sprawą. Tworzenie muzyki samo w sobie nie jest zadaniem prostym, a sprawienie by dotarła do odpowiedniego grona odbiorców to nie lada wyczyn. Jak więc wygląda marketing dla muzyków, szczególnie w ciężkich czasach pandemii? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem!
Czym jest marketing muzyczny?
Nie trudno się domyślić, że jest on bezpośrednio związany z branżą muzyczną. Jest to ogół działań marketingowych ukierunkowanych na dotarcie do wybranych grup docelowych. W czasach kiedy konkurencja na rynku jest olbrzymia, a ludzie mają dostęp do muzyki na wyciągnięcie ręki, odpowiedni marketing to tak naprawdę podstawa. Bardzo możliwe, że wiele wybitnych i utalentowanych osób nigdy nie odniosło lub nie odniesie sukcesu właśnie z powodu nieodpowiedniej promocji. Dlatego tak ważne jest, by już od samego początku wprowadzić profesjonalne i przemyślane działania marketingowe. Już nie wystarczy nagranie dobrego demo i wysłanie go do kilku wytwórni muzycznych, które potem „zajmą się całą resztą”.
Siła muzyki w czasie pandemii
Wydarzenia związane z pandemią odbijają się negatywnie praktycznie na każdej branży. Nie inaczej jest w przypadku branży muzycznej. I tutaj ludzie spotykają wiele kłód pod swoimi nogami. Jednak nie warto się poddawać. Wbrew pozorom w tak ciężkich czasach muzyka jest nam potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. Według statystyk aktualnie o wiele częściej słuchamy radia, czy odtwarzamy piosenki na platformach takich jak YouTube, czy Spotify. Muzyka wpływa na nasze emocje. A co za tym idzie – poprawia nastrój i przynosi nadzieje. Co więcej, dzięki większej ilości wolnego ludzie więcej czasu poświęcają na szukanie nowych inspiracji i twórców. Robią się bardziej otwarci na inne, niekoniecznie osłuchane już style muzyczne. Jest to ogromna szansa dla wielu twórców, szczególnie tych niszowych. Oczywiście nie da się ukryć, że dla osób związanych z branżą np. obsługujących trasy koncertowe nastały o wiele trudniejsze czasy. Wszystko wskazuje jednak na to, że od razu po powrocie do normalnego funkcjonowania, branża muzyczna przeżyje niesamowity boom.
Jak promować muzykę, gdy na całym świecie szaleje koronawirus?
Pierwszym skojarzeniem z promowaniem muzyki czy nowych albumów są spotkania z fanami i ogólnokrajowe, czy nawet międzynarodowe trasy koncertowe. Na szczęście znaczną część tych działań udało przenieść się do sieci! Internet daje niesamowite możliwości, z których warto korzystać. Coraz popularniejsze jest organizowanie live’ów z fanami, prowadzenie z nimi w ten sposób rozmów i odpowiadanie na ich pytania. Niektóre gwiazdy decydują się również na koncerty online. Doskonałym przykładem jest Lady Gaga, która zorganizowała koncert w sieci pod tytułem „One World: Together At Home”. Jednocześnie połączyła to z działalnością charytatywna, a w czasie wydarzenia udało zebrać się ponad 127 milionów. Pieniądze zostały przekazane na wsparcie WHO i zrzeszonych organizacji charytatywnych. To idealny czas, by skupić się na zawiązywaniu bliższych relacji z fanami i wykorzystywać wszystkie platformy streamingowe w celu promocji muzyki. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest tutaj kreatywność.