Kiedy przyda się Pinterest?
Pinterest należy do zacnego grona najważniejszych kanałów SoMe. Mimo dużego potencjału, w Polsce wciąż nie cieszy się aż tak dużą popularnością jak Facebook czy Instagram. W ciągu ostatnich lat wydawać się mogło, że zainteresowanie platformą wzrasta. Jednak pierwsze miejsca na podium należą niezmiennie do FB oraz IG. Mimo że to właśnie Pinterest z punktu widzenia sprzedażowego, może przynieść marce więcej korzyści niż pozostałe serwisy.
Potencjał Pinterestu
Siłą Pinteresta jest inspirowanie. W dobie influencer marketingu zdjęcia stają się nieocenionym źródłem kreatywnych koncepcji. Platformę można porównać do tablicy korkowej, do której dawniej przypinało się krótkie notatki, zdjęcia czy wycinki z gazet. Cel tego był jeden: ‘nie zapomnieć! Przypiąć, bo być może zainspiruje’. Na Pintereście to co przypina się do swojej tablicy to tzw. piny. Użytkownicy mogą zapisać w ten sposób każde zdjęcie znalezione w sieci, a także piny z kont innych osób. Co istotne, w serwisie najważniejszą rolę z perspektywy kont biznesowych, odgrywają linki. Zdjęcia nie pełnią tutaj roli wyłącznie estetycznej. Po kliknięciu w daną inspirację, użytkownik jest automatycznie przekierowywany do strony źródłowej. Dlatego Pinterest bez wątpienia może stać się motorem napędowym ruchu w sklepie internetowym czy na witrynie firmy.
Jak działa Pinterest
Na początek należy zaznaczyć, że by prowadzić konto firmowe na Pintereście, konieczna jest aktywacja konta biznesowego. Jest znacząca różnica między kontem prywatnym, a kontem marki. Nim rozpocznie się komunikację, warto również dookreślić rolę profilu, cel, a także grupę docelową. Dookreślony odbiorcy warunkuje styl przekazu, a także sam content. Dokładnie tak – treści. Mimo że Pinterest zbudowany jest właściwie ze zdjęć i grafik, to właśnie content decyduje o trafności wyszukiwań. Dodatkowo udostępniane materiały nie mogą być przypadkowe. Publikacje powinny być spójne tematycznie. Dobrze jest również zadbać o tę samą formę pinów. Zdjęcia można np. opatrzyć logotypem umiejscowionym w tym samym miejscu i zawsze na tym samym layoucie. W ten sposób marka potwierdzi swój profesjonalizm oraz wiarygodność. Odbiorca natomiast przyzwyczai się do stylu publikowanych prac. Będzie wiedział, jeszcze przed kliknięciem w link przekierowujący, czyjego są autorstwa.
Jak prowadzić profil biznesowy
Profile firmowe na Pintereście są nieocenionym źródłem inspiracji dla użytkowników. Marki publikują na nich autorskie piny, ale również przypinają na swoich tablicach prace zaczerpnięte z innych kont. W ten sposób działa prawo wzajemności w SoMe. Doskonale sprawdza się i na tej platformie. ‘Udostępnisz moje – Udostępnię twoje’. Dzięki temu zdjęcia z aktywnymi linkami, mają szansę dotrzeć do nowych odbiorców i przyciągnąć uwagę kolejnych zainspirowanych. Dlatego tak istotną rolę przypisuje się treści. Publikowane zdjęcia powinny być opisane. Słowa kluczowe to podstawa, warto jednak zapamiętać, że standardowo przyjmuje się w tytułach 3 słowa/hashtagi. Im jest ich więcej, tym większe zagrożenie, że serwis potraktuje je jako spam. Profil firmowy można również potraktować jako miejsce porad i gotowych rozwiązań. Takie konto świetnie sprawdzi się np. w branży budowlanej. Wskazówki remontowe z wykorzystaniem produktów z własnego asortymentu, dotrą bezpośrednio do zainteresowanych domowymi pracami.
Rich Pins
To nic innego jako rozbudowane opisy pinów. By zbudować solidną ścieżkę dotarcia do strony źródłowej, warto wzbogacić content o dodatkowe wartości. Do wyboru jest 5 kategorii: Miejsce, Produkt, Artykuł, Przepis, Film. Pin Miejsca obejmuje adres, mapę lub nr telefonu. Idealnie odnajdzie się na tablicy m.in. restauracji. Prezentacja Produktów to rozwiązanie dla sklepów e-commerce. Można w nich zawrzeć cenę oraz dostępność. W przypadku Przepisów opis działa bardzo intuicyjnie. To sposób na wylistowanie składników, a także czasu przygotowania. Jest to propozycja dla blogerów oraz marek z branży FMCG, prowadzących na własnych stronach blogi kulinarne.
Pinterest to wbrew pozorom jedna z prostszych form dotarcia do klienta. Wystarczy mieć pomysł i sukcesywnie go realizować. A do przygotowania grafik wystarczy darmowy program typu Canva. Z pewnością swoje miejsce na tej platformie odnajdzie branża kulinarna, wyposażenia wnętrz, modowa czy motoryzacyjna. Profile firmowe pełnią rolę inspirujących tablic, które dzięki aktywnym linkom, generują ruch na stronie, a w efekcie finalizują zakup. Bez wątpienia to jedna z bardziej dynamicznych platform o mocnych cechach prosprzedażowych.