
Jak zrobić skuteczną infografikę?
Infografika to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Ta teza może się na pierwszy rzut oka wydawać trochę na wyrost, jednak w dobie mediów społecznościowych, które bazują na graficznym przedstawianiu danych, ma wiele sensu. Dowiedz się, jak zrobić infografikę tak, by była naprawdę skuteczna!
Dlaczego lubimy infografiki?
Treści wizualne cieszą się ogromną popularnością. Często zdarza się, że zamiast przeczytać tekst, przeglądamy tylko zdjęcia, a zamiast czytać raporty, sprawdzamy tylko wykresy. W końcu oglądanie jest dużo łatwiejsze niż czytanie. Na dodatek ludzki mózg jest tak zaprojektowany, że zapamiętujemy o wiele więcej tego, co widzimy, niż tego, co przeczytamy. I łatwiej jest nam to zinterpretować.
Dlatego infografiki wydają się być medium idealnym. Ułatwiają odbiór i zapamiętanie informacji, bardziej przyciągają uwagę, nie trzeba poświęcać im za wiele czasu. Na dodatek są o wiele chętniej udostępniane w mediach społecznościowych. W dobie Instagrama i Pinteresta, gdzie większość czasu spędzamy właśnie na oglądaniu i przyswajaniu oczami, wykorzystanie infografik w marketingu oznacza wygraną. O ile, oczywiście, zrobisz to dobrze.
Jak stworzyć dobrą infografikę? Wybór tematu
Po pierwsze należy wybrać temat. Nie każdy nadaje się do zrobienia infografiki, jednak wizualną prezentację danych można stworzyć w wielu przypadkach. Nie tylko tych oczywistych, jak przedstawienie danych liczbowych. Infografika to nie tylko wykresy, to także mapy myśli, rozwiązania, diagramy, drzewka możliwości, podpowiedzi i informacje o danym produkcie. Ograniczeniem jest tylko kreatywność.
Aby wybrać dobry temat, należy zadać sobie trzy pytania:
- Jaka jest grupa docelowa tych informacji?
- Jakie efekty chcesz osiągnąć?
- Czemu ma służyć infografika (czy jest przydatna dla odbiorcy).
Dane przedstawiane na grafice
To bardzo prawdopodobne, że dla ciebie wszystkie informacje i elementy są równie ważne, ale dla twoich odbiorców niekoniecznie. Na grafice powinny być przedstawione informacje ściśle związane z konkretnym zagadnieniem. Postaw na konkrety i nie odbiegaj od tematu, który chcesz przedstawić. Co jeszcze dobrze się sprawdzi? Oczywiście zaskakujące ciekawostki i kontrowersyjne stwierdzenia.
Aby dobrze wybrać dane postaw sobie kilka pytań. Przede wszystkim zastanów się, kto jest odbiorcą twojej infografiki. Stworzenie person to najlepszy sposób na dopasowanie treści do grupy docelowej. Dzięki temu łatwiej będzie „wstrzelić” się w oczekiwania twoich fanów.
Zadbaj o własny styl
Jeśli dopiero zaczynasz i stawiasz pierwsze kroki w świecie informacji graficznych, spróbuj znaleźć i określić własny styl. Poszukaj kolorów i sposobów przedstawiania, które będą charakterystyczne dla twojej marki. Dzięki temu infografiki będą rozpoznawalne dla klientów i odbiorców, a to bardzo ważne.
Nie zapomnij także za każdym razem na infografice w dyskretny sposób umieścić swojego logo! Wtedy udostępniana infografika będzie rozpoznawalna jako twoja i może pomóc w zwiększeniu zasięgów w social mediach i wpłynie na rozpoznawalność marki.