Infografiki: jak to działa? Rola infografik w content marketingu
Znasz takie powiedzenie: obraz jest wart więcej niż tysiąc słów? Właśnie w nim leży istota infografik, czyli grafik informacyjnych. To jeden z najlepszych sposobów na ciekawe przedstawienie danych. I nie myśl, że chodzi o dane statystyczne. Oczywiście też, ale może być to cokolwiek. Możliwości są nieograniczone.
Infografiki: jak to działa
Wizualna prezentacja danych jest zdecydowanie lepiej zapamiętywana. Po pierwsze dlatego, że zdecydowana większość ludzi to wzrokowcy. Po drugie dlatego, że dzięki temu można skojarzyć dane z kolorem, czcionką, kształtem. To ułatwia przechowanie informacji w pamięci długotrwałej.
Infografiki zyskały na popularności na początku lat dwutysięcznych, ale ich powszechność wzrosłą w momencie pojawienia się social mediów. To w końcu to miejsce, w którym wizualne przedstawienie informacji jest najbardziej cenione. Dobrze zrobiona, ciekawa i estetyczna infografika jest często przesyłana dalej. A to właśnie najważniejsze dla strategii content marketingowych.
Wszystko oczywiście zaczyna się od przygotowania infografiki. Jak to działa dalej? W skrócie można powiedzieć, że kiedy opublikujesz ją na swojej stronie (oczywiście musi być obrandowana!) zaczyna ona żyć swoim życiem. Jeśli jest ciekawa, dobra, ładnie wykonana, inne serwisy natychmiast ją podchwycą. Niektóre z nich nie będą umieszczać jej bezpośrednio, ale wkleją link do twojej strony jako do źródła informacji. Infografika zaczyna też się pojawiać w social mediach, gdzie coraz więcej osób ją udostępnia.
To wszystko daje ci kilka wymiernych korzyści.
Po pierwsze budujesz świadomość marki
Obrandowana infografika ma szansę trafić do mnóstwa osób, które mogą ją zobaczyć. A to znaczy, że zobaczą też twoje logo. A to znów znaczy, że zaczniesz im się kojarzyć jako firma, która dostarcza merytoryczne treści i ważne informacje, jako ekspert w tej dziedzinie. Infografika w ten sposób może ocieplić twój wizerunek. Może stworzyć także świadomość marki w grupie nowych odbiorców, którzy cię jeszcze nie znali.
Pozyskujesz dodatkowe linki zewnętrzne
Każde kolejne linkowanie zewnętrzne do premia do pozycji w wyszukiwarce. A świetne infografiki często się dobrze linkują. Pozyskiwanie linków zewnętrznych bywa niestety dość kosztowne, a to najlepszy sposób, by zrobić to za darmo i organicznie. Dlatego warto zaznaczyć, że zgadzasz się na kopiowanie i rozpowszechnianie grafik ze swojej strony.
Zyskujesz nowe, unikalne wejścia na stronę
Infografika może na tyle zainteresować jej odbiorców twoją ofertą, usługą czy produktami, że postanowią cię odszukać i dowiedzieć się więcej. A to zdecydowanie najłatwiejszy sposób na zwiększenie ruchu na stronie. Oczywiście przekłada się to na jeszcze jeden ważny element: masz szansę pozyskać nowych klientów.
Infografika pobudza do działania
Materiały multimedialne, w tym właśnie infografiki, generują o wiele więcej interakcji niż tekst. W mediach społecznościowych pojawia się pod nimi więcej lajków, udostępnień czy komentarzy. Infografika to świetny sposób na nawiązanie relacji ze swoimi klientami, możliwość poznania ich zdania na temat twoich usług i produktów. Takie relacje są naprawdę bezcenne.
Jakie infografiki najlepiej działają na wyobraźnię?
Infografiki to nieskończone źródło możliwości i opcji. Ale tak naprawdę najczęściej bazuje się na czterech podstawowych elementach:
- Grafika na osi czasu,
- Grafika ukazująca proces,
- Infografika bazująca na danych statystycznych i wykresach,
- Grafika w formie mapy.
W każdej z tych opcji można tak naprawdę przedstawić dane i informacje każdego rodzaju. W końcu nie jest powiedziane, że grafika w formie mapy nie może reklamować elementów wykończenia łazienki, a ta bazująca na osi czasu nie może przedstawić wydatków związanych z kosztami kredytu gotówkowego.
Pierwszym krokiem do przygotowania infografiki jest właśnie wybór jednego rodzaju. Następnie należy zastanowić się na kolorami, formą, rodzajem ikonek czy rysunków. W tym wypadku naprawdę wszystko jest ważne, dlatego warto znaleźć marketingowca lub grafika, którzy wiedzą, jak przygotować infografikę w najdrobniejszych szczegółach.