Czym jest influencer marketing?
Przedsiębiorstwa działające w Internecie mają do dyspozycji coraz więcej nowych możliwości i narzędzi, dzięki którym mogą one usprawnić swoje działania promocyjne w sieci. Media społecznościowe i ich rozwój mocno wpłynęły na taką działalność. Firmy wykorzystują znajdujący się tam możliwości, by docierać z przekazem do swoich potencjalnych klientów oraz by nawiązywać z nimi kontakty. Jednym z takich narzędzi jest influencer marketing. Dzięki niemu przedsiębiorstwa współpracując z influencerami, czyli osobami wpływowymi w sieci mogą docierać w ciekawy sposób do swojej grupy docelowej z przekazem promocyjnym. Co to jest influencer marketing? W jaki sposób można go wykorzystać do prowadzenie działań promocyjnych?
Co to jest influencer marketing?
Influencer marketing są to wszystkie działania, które podejmuje się we współpracy
z influencerem, po to, aby promować markę. Współpracując z influencerem twórca poniekąd zaczyna pośredniczyć pomiędzy marką i potencjalnymi klientami. Kluczem do sukcesu będzie wybór takiego twórcy, którego tematyka działalności będzie powiązana z działalnością jaką prowadzi firma. Tylko wtedy przedsiębiorstwo będzie miało szansę na dotarcie do grupy osób, które mogą być zainteresowane jej ofertą. Działania podejmowane
w ramach influencer marketingu mogą obejmować recenzje na YouTube lub pokazanie produktu na InstaStory. Wszystko to zależy od tego jaką formę wybierze przedsiębiorstwo. Badania pokazują, że młode osoby do 30 roku życia uważają influencerów za bardziej autentycznych i godnych zaufania niż eksperci z mediów tradycyjnych.
Jakie są zalety korzystania z influencer marketingu?
Influencer marketing ma wiele zalet, jednak będą one widoczne wtedy, gdy przedsiębiorstwo odpowiednio dobierze do współpracy twórcę. Do zalet influencer marketingu będą należeć:
- bezpośredni kontakt z klientem – w sieci jest bardzo duża ilość reklam, co powoduje, że wiele odbiorców nawet nie zwraca na nie uwagi. Dzięki influencer marketingowi, przedsiębiorstwa mogą w ciekawy sposób docierać do grupy docelowej. I tutaj ponownie bardzo podkreślić, że dobór influencera to bardzo ważna rzecz, powinni oni zostać dopasowani do branży oraz grupy docelowej.
- poprawa wiarygodności i autentyczności – użytkownicy bardzo rzadko ufają reklamom, dlatego też przy współpracy z influencerem marka może swoją wiarygodność zwiększyć i ułatwić sobie pozyskanie zaufania odbiorcy. Zaufanie to również bardzo ważna kwestia, a jak wiadomo nie łatwo jest, aby klienci zaczęli ufać firmom. Influencer marketing pomaga budować takie zaufanie, jednak będzie to możliwe, gdy influencerzy odpowiednio będą prowadzić działania promocyjne, powinni być oni autentyczni oraz muszę dbać o nawiązywanie relacji ze swoimi odbiorcami.
- zwiększenie zasięgu – dzięki influencer marketingowi firmy mogą docierać ze swoim przekazem do bardzo szerokiego grona odbiorców. Konsumenci często uważają twórców jako osoby, którym mogą ufać i wierzę oni w ich wybory zakupowe. To właśnie, dlatego warto zdecydować się na współpracę z twórcą, który posiada duże grono odbiorców i z którymi ma on bliską relację.
Wady influencer marketingu
Influencer marketing posiada również wady, jedną z nich jest współpraca z influencerem, który nie jest odpowiednio dopasowany do branży przedsiębiorstwa. Może to wówczas wywołać więcej szkód aniżeli korzyść. Źle przeprowadzone działania, mogą sprawić, że przedsiębiorstwo straci wizerunek, a jego odbudowa będzie bardzo trudna. Czasami twórcy nie przykładają się do swojej pracy, prowadzone przez nich działania są albo mało ciekawe albo zbyt nachalne. Oczywiście to też będzie świadczyło o przedsiębiorstwie. Należy więc przyłożyć bardzo dużą uwagę do tego komu zleca się takie zadanie, aby nie popełnić błędów, które mogą naprawdę wiele kosztować przedsiębiorstwo.
Jak znaleźć influencera do współpracy?
Firmy zastanawiają się również w jaki sposób mogą one znaleźć influencera do współpracy. Tak jak to zostało wyżej już wspomniane jest to bardzo ważny krok, ponieważ to od niego zależy powodzenie całej kampanii marketingowej. Jednym z najważniejszych elementów będzie zwrócenie uwagi na to czy działalność jaką prowadzi twórca jest podobna tematycznie do działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo. Warto również zwrócić uwagę na zasięgi osiągane przez twórcę oraz na to czy użytkownicy angażują się w działania przez niego prowadzone. Im bardziej będą się oni w nie angażować, tym cenniejsza będzie działalność influencera.