Czy Internet wyprze telewizję jako główne medium reklamowe?
Internet – najnowsze medium, kopalnia wiedzy, skarbnica memów, łączy i dzieli ludzi ze wszystkich kontynentów, podaje informacje o bieżących wydarzenia w ciągu ułamków sekund. Muszą się z nim liczyć wszyscy – politycy, przedsiębiorcy, celebryci, nastolatki, ludzie pracy. Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz, nie sprzedasz, nikt o Tobie nie usłyszy. To dzięki niemu rozwija się wiele projektów badawczych, ludzie uczą się języków, dzięki niemu możemy zobaczyć, jak wygląda plaża na Bahama i porozmawiać z rodziną, która mieszka na drugim końcu świata, a także zobaczyć codziennie inny śmieszny filmik z kotem jeżdżącym na autonomicznym odkurzaczu.
Telewizja – jest z nami od 1928 roku, to właśnie dzięki telewizji mamy reklamę w obecnym tego słowa znaczeniu. Dzięki telewizji mamy kreskówki i seriale. Rozwój telewizji umożliwił dostęp do wiedzy na całym świecie, to ona dała nam możliwość oglądania najodleglejszych krańców ziemi, wydarzeń politycznych, wojen. To ona relacjonowała lądowanie na księżycu i upadek muru berlińskiego. To właśnie telewizja przez lata pokazywała a może nawet kreowała historię. Do dziś wielu ludzi uważa, że to, co pokazują w Wiadomościach jest prawdą, a to, co piszą w Internecie to brednie.
Dla kogo jest telewizja?
Dużym uproszczeniem jest sformułowanie, że Internet jest dla młodych, a telewizja dla starszych. To nie jest tak do końca, z Internetu korzystają wszyscy, starsze osoby często również, być może w okrojonym zakresie. Jednak to oglądanie telewizji pozostaje jedną z najbardziej ulubionych rozrywek Polaków. W 2019 roku Polacy oglądali telewizję średnio przez 4 godziny i 16 minut. Ale ten czas systematycznie spada.
Poza tym, jaka jest reklama w telewizji? Ciąg reklam jedna za drugą, trwający kilkanaście minut. Im bardziej atrakcyjny program, lepszy film, tym czas reklam jest dłuższy, co irytuje odbiorców. Z reguły więc wychodzimy zrobić sobie herbatę albo przygotować przekąski. Co więcej – tematyka reklam jest dość monotonna – przeważają reklamy farmaceutyków, suplementów diety i firm ubezpieczeniowych i w żaden sposób nie mamy wpływu na ich treść. Czasem zdarza się jakaś zabawna perełka. Reklama telewizyjna już w tym momencie bardziej kierowana jest do seniorów, osób o konserwatywnym podejściu do życia lub małych dzieci.
Internet – nowy nośnik reklamowy.
W sieci w 2019 roku średnio Polacy spędzają 6 godzin i 2 minuty. I ten czas jest dłuższy niż kilka lat temu, ale fakt, że w porównaniu do poprzedniego roku nieco zmalał.
W Internecie reklama jest inna, można powiedzieć – lepsza. To znaczy, bardziej dopasowana do odbiorców, spersonalizowana. Jeżeli poszukujesz w sieci lodówki, to na różnych stronach, które odwiedzisz będą Ci pokazywane strony z reklamami sklepów z produktami AGD i być możne znajdziesz coś, czego jeszcze nie widziałeś. To przydatne. Dostajesz reklamę, która faktycznie Cię interesuje. Nawet jeśli w tym momencie przeglądasz inne strony i nie oglądasz reklam, nie jest ona irytująca.
Użytkownicy Internetu to osoby w różnym wieku, fakt, że media społecznościowe najbardziej trafiają do młodych. Natomiast obecnie Internet jest wykorzystywany do rozwoju biznesu, płacenia rachunków, wysyłania poczty. Z tego powodu osoby w średnim wieku i starsi również nauczyli się z niego korzystać.
Ostatnio na kilku portalach z filmami typu YouTube na początku filmu użytkownik dostaje pytanie o preferencje konsumenckie. Powoduje to, że bardziej jest on zaangażowany z wyświetlane reklamy, a one dużo bardziej dopasowane do jego preferencji.
Film czy wszystko inne?
Trzeba również zdać sobie sprawę, że reklama w telewizji ograniczona jest do jednej formy – krótkiego filmu. Być może jest to forma atrakcyjna, ale już trochę przestarzała i nie do końca pasuje do każdego rodzaju produktu. Jeśli chcemy zaprezentować jakiś produkt, to fajnie jest pokazać go w formie filmu, ale już na przykład usługi jest trudniej pokazać. A usługi wirtualne? Ubezpieczenie? Nowinki techniczne? Usługi w sieci? Bardzo trudno jest zaprezentować to w formie wideo, z reguły kończy się na ładnej pani, która prezentuje ofertę firmy. Ubezpieczenia często pokazywane są przez pryzmat problemu, stłuczki samochodowej, co nie jest najlepszą perspektywą.
Poza tym w telewizji w żaden sposób nie wchodzimy w interakcję z odbiorcą, on po prostu ogląda, nawet nie wiemy, czy uważnie. Nie wiemy, kim jest, jakie ma preferencje, czy podoba mu się to, co mu pokazaliśmy. Nie możemy go o to zapytać.
W Internecie reklama może być różnorodna, nie mamy narzuconej formy. To może być również film, ale mamy do dyspozycji content, treść, zdjęcie. Możemy zbadać, co klient lubi, co mu się podoba. Natomiast najlepsze jest to, że w Internecie możemy z odbiorcą porozmawiać. W większości portali społecznościowych użytkownicy chętnie się wypowiadają, pod filmem na YouTube zostawiają komentarze. Przyciskają „like”, to znaczy, że im się podoba, „unlike”, jeśli nie. To jest dodatkowo bardzo proste, anonimowe. Na forum możemy porozmawiać z użytkownikami, zapytać ich bezpośrednio, czy produkt im się podoba. To daje niesamowite możliwości marketingowe.
Finanse.
Internet ma jeszcze jedną przewagę – finanse. Sami możemy decydować, jaki budżet będzie miała kampania, zmniejszać go albo zwiększać w trakcie. Reklama w Internecie to może być bardzo różny koszt, w zależności oczywiście od jej zakresu. Możemy stopniowo zwiększać zasięgi, a co za tym idzie – koszty. W telewizji czas antenowy to jest konkretny koszt, poniesiony z góry. Trzeba nakręcić reklamę, a żeby wyglądała profesjonalnie, wymaga to pracy całego sztabu ludzi, dobrego montażu, świateł, stylizacji. Dla reklamy w Internecie wystarczy dobry grafik, który wyczaruje dla nas cuda, w bardzo dobrej jakości za połowę tej kwoty.
Wojna marketingowa Internet kontra telewizja to starcie dwóch tytanów, a może bardziej walka Dawida z Goliatem? Z całą pewnością Internet to przyszłość i wyprze telewizję, która radzi sobie teraz wyłącznie dzięki seniorom i osobom, które są do niej przyzwyczajone. Dane statystyczne mówią same za siebie – więcej czasu spędzamy w sieci i reklama tam jest dla nas ciekawsza. Poza tym z powodu specyfiki Internetu – reklamowanie się w nim jest atrakcyjniejsze dla reklamodawców. Internet to najlepsze medium dla marketingu z wielu powodów i zapewne całkowicie wyprze telewizję, ale na pewno nie dziś, a w przyszłości.