Cechy charakterystyczne marketingu szeptanego

Szum, szeptanka, buzz marketing, ustny marketing…. Wiele nazw, wiele definicji zjawiska, jakim jest marketing szeptany wskazuje na coraz większą popularność tego zjawiska. Spróbujmy zastanowić się, czym charakteryzuje się ten rodzaj marketingu.

Informacja przekazywana “z ust do ust”

Już sama, oryginalna nazwa zjawiska, czyli Word of Mouth Marketing, którą bezpośrednio można przetłumaczyć jako „marketing słowa ustnego” pokazuje, że chodzi o coś przekazywanego „z ust do ust”. Geneza marketingu szeptanego tkwi bowiem w ludzkiej naturze dzielenia się własnymi opiniami z innymi ludźmi. Przez wiele lat było to określane mianem „poczty pantoflowej”. Ludzie przekazywali sobie wiadomości o jakimś wydarzeniu czy produkcie i każda następna osoba poszerzała krąg odbiorców tego przekazu. Rozwój sieci internetowej i technologii komputerowej sprawił, że zjawisko to zaczęło być wykorzystywane  w marketingu, a w ostatnich latach przeżywa prawdziwy złoty wiek.

Marketing szeptany coraz popularniejszy

Dlaczego się tak dzieje? Pierwszą nasuwającą się odpowiedzią jest oczywiście popularność Internetu. W tej chwili każdy, niezależnie od wieku korzysta w ten czy inny sposób z Sieci. Oczywiście krąg odbiorców szeptanki jest nieco węższy (dzieci niekoniecznie czytają opinie o towarach czy usługach), ale jest wystarczająco duży, by być ważną odmianą nowoczesnego marketingu.

Jedną z charakterystycznych cech marketingu szeptanego jest zamieszczanie pozytywnej opinii na temat danego produktu czy usługi. Wiele osób ma skłonność do wystawiania komentarzy, tylko wtedy gdy są skrajnie niezadowoleni. Często więc pozytywny wpis sprowokuje innych internautów do wypowiedzenia się na dany temat.

Czasami warto założyć nowy temat

Inną czynnością często wykorzystywaną w szeptance jest inicjowanie naturalnej dyskusji poprzez zakładanie nowych wątków na forum. Czasem po prostu na dany temat nie istnieje jeszcze żaden wątek i ktoś musi zrobić pierwszy krok, aby go założyć. Później, bardzo często, dyskusja się rozwija i żyje własnym życiem. Jednak pojedynczymi wpisami można daną dyskusję skierować na odpowiednie tory.

Można zastanawiać się, dlaczego marketing szeptany staje się coraz popularniejszy. Wydaje się, że najważniejsza jest tutaj powszechność Internetu oraz łatwość w dodawaniu i czytaniu wpisów. Po drugie, liczne badania wskazują, że ludzie dużo bardziej ufają opiniom innych, niż reklamom. Wygląda więc na to, iż szeptankę czeka jeszcze długi okres prosperity.

Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]

One thought on “Cechy charakterystyczne marketingu szeptanego

  1. Bardzo dużo mówi się o marketingu szeptanym. Coraz więcej pojawia się publikacji na jego temat i chyba coraz więcej firm przekonuje się, że to właściwe narzędzie, żeby zwiększać sprzedaż, edukować klientów i wspierać pozycjonowanie strony w Google.
    Bez marketingu szeptanego nawet takie wizytówki w Google nie miałyby racji bytu, bo niby opinie są naturalne ale i tak każdy wie, że nie wszystkie. Poza tym, czy to ważne czy opinia jest dana przez zwykłego użytkownika (pozytywna), czy jest opłacona?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *